Herran voima tulee täydelliseksi ihmisen heikkoudessa

”Minun täytyy nyt kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.

Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen – oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää. Ja minä tiedän, että tämä mies – oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää – temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.

Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani. Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee. Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi. Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

Ja hän [Herra] sanoi minulle: ’Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa’.

Sentähden minä mieluummin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.”

Paavalin 2. kirje korinttolaisille 12: 1 – 9

Paavalilla oli kiusaus kerskata ja ylpeillä Jumalan ilmestyksellä. Ylpeyden tunne on tässä ollut Paavalin kiusaus, ei se, etteikö Jumalan ilmestyksistä ja ihmeistä saisi kertoa. Kuinka muuten tietäisimme Jumalan moninaisista toimintatavoista, jollei niitä olisi kerrottu meille Sanassa ja vielä tänäänkin ihmisten kokemusten kautta.

Kokemusten jakaminen avartaa ymmärrystämme, eikä sitä sovi kadehtia, että Jumala valitsee joitakin ihmisiä näkyjen ja ilmestysten todistajiksi. Jumala rakastaa kaikkia luotujaan, mutta jakaa tietoaan ja armolahjojaan oman harkintansa mukaan eri ihmisille. Ei pidä siis ajatella, että ihminen joka kertoo kokemastaan ihmeestä, kerskaisi. Useimmiten Jumala tarkoittaa ne muille kerrottavaksi, paitsi tässä tapauksessa Hän kielsi miestä kertomasta muille, mitä Hän paljasti hänelle ylöstempauksessa. Ehkä Jumala halusi kasvattaa juuri tätä ylöstemmattua miestä, eikä sillä kertaa kaikkia uskovia. Oliko tämä ylöstemmattu mies Paavali itse, vai joku muu, sillä ei ole suurta merkitystä kokonaisuuden kannalta.

Mies temmattiin kertomuksen mukaan kolmanteen taivaaseen. On tulkittu, että ensimmäinen taivas olisi pilvien tasolla ja toinen taivas olisi tähtien tasolla. Kolmas taivas siis olisi Universumin ulkopuolella, tai vaihtoehtoisesti ’ylöstempauksissa’ jossain ihmisen hengen ja mielen korkeammalla tasolla, jossa Jumala voi paljastaa ihmiselle taivaan salaisuuksia tai neuvoa, kuinka tässä maailmassa tulisi elää. Ilmestykset ovat voimakkaampia kokemuksia kuin unet.

Ilmestysten kokijat ovat usein ihan tavallisia ihmisiä, eivät sen kummempia kuin muutkaan uskovat. Ehkä jotkut uskovat kuitenkin ihmettelevät, miksi he eivät ole kokeneet mitään vastaavaa. Ei se tarkoita sitä, että Jumala erottelisi ihmisiä. Kuka tahansa voi kokea jotain yliluonnollista ihan yllättäen. Paavali sanoi: ’mieluummin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.’ Nöyryyden kautta taivaat aukenevat ja ymmärrys lisääntyy.

Kirjeen lopussa Paavali kehoittaa korinttolaisia yksimielisyyteen ja nöyryyteen.

”Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.”

Paavalin 2. kirje korinttolaisille 13: 11

Esirukouspyyntöjä TÄÄLLÄ